Metodika stepu, Radek Balaš, Otto Kočí, 2013

Metodiku stepu tvoří 2 výuková DVD o celkové délce 105 minut a kniha - skripta. První verze metodiky stepu byla vydána v roce 1982 jako scriptum Divadelní fakulty JAMU  Brno. Základ metodiky tvořily zpočátku převážně poznámky pořízené při soukromém studiu Radka Balaše. V porovnání se současnou dostupnou světovou literaturou se autor opíral o pedagogické výsledky svých učitelů Bohumila Augutina a Franka Towena. Zejména Towenovy konzultace určily konečnou podobu první verze metodiky. 
více informací
Obrázek
Poslední kusy
na dotaz
Tento produkt nelze zakoupit
Kód produktuDVDS99VýrobceOtto KočíKód variantyDVDS99SkladI
???
Metodika není vypracována s úmyslem nahradit učebnici stepu. Slouží pouze jako pomůcka těm, kteří se učí stepovat pod pedagogickým vedením, nebo prošli tímto školením a hodlají stepový tanec učit. 
 

 
Metodika obsahuje ustálené základní názvosloví a souhrn podstatných praktických cvičení, jejíchž ovládnutí umožní každému zájemci další studium stepu. Jsou zde obsaženy všechny základní stepařské prvky, které autor během své taneční a trenérské praxe získal, technicky zvládl, pedagogicky ověřil a metodicky zpracoval tak, abych je mohl v této formě předávat dalším. 



 

Obsah:

  1. lekce Stepařská gymnastika
  2. lekce Základní údery, jejich názvosloví a popis
  3. lekce EUROAMERICKÁ ŠKOLA – cvičení zákl. úderů
  4. lekce Základní švihové údery na elipse
  5. lekce Základní dvojúderová vazba na elipse Shuffle
  6. lekce Základní dvojúderová vazba Tap Step – Double
  7. lekce Technika Tap Step – Double v prostoru
  8. lekce Základní trojúderová vazba Shuffle Tap
  9. lekce Cvičná variace sestavená z probrané látky 8 T 
  10. lekce Technika Buffalo (bafelou)
  11. lekce Time Step (tajm step)
  12. lekce 4 T a 8 T variace pro Time Step č. 1 – 5
  13. lekce Nácvik stepařských technik používaných v otáčkách
  14. lekce AFROAMERICKÁ ŠKOLA – cvičení zákl. úderů
  15. lekce Tap Step Heel – technika v prostoru
  16. lekce Cvičení na Tap Step v 4/4 rytmu a na triolu
  17. lekce Základní dvojúderová vazba Heel – Pick Up
  18. lekce Technika Stamp – Pick Up
  19. lekce Technika Pearl (perličky)
  20. lekce Triolový break na 2 T
  21. lekce Americké Time Steps
  22. lekce 2 T otáčková figura
  23. lekce Waltz Clog – valčík (3 rytmus)
  24. lekce 2T Time Steps (váha)
  25. lekce Pokyny pro tanečníky Tap Dance


Ukázka knihy Metodika stepu

Kniha je vázána v kroužkové vazbě s tuhým přebalem, formát A5, tisk černobílý. Počet stran 49. Obsahuje doplňující schémata a notové záznamy.
 

Praxe  metodiky

Praktická výuka stepu vychází z tzv. taneční techniky stepařské gymnastiky. Tato základní cvičení napomáhají zejména u nákroku a náskoku při přenášení váhy těla, a při přechodu z běžné taneční techniky na techniku stepařskou. Samotná stepařská technika se opírá o čtrnáct základních úderů, což je vlastně stepařská abeceda. Z probraných úderů se postupně sestavují dvou, tří a čtyř úderové základní vazby, které tvoří rytmický základ pro základní 4 taktové stepařské jednotky - Time Steps a jejich breaky. Takto vybaven může každý student pokračovat v nácviku dvou, čtyř a osmi taktových cvičných variací již sám. Cvičení jsou seřazena podle důležitosti a obtížnosti probírané látky a provádí se ze základního postavení paralelní první, případně druhé pozice nohou s použitím čtyř základních pozic rukou. Pro snadné zapamatování jsou všechna cvičení v metodice rozepsána podle názvů jednotlivých úderů tak, v jakém pořadí se provádí. Rytmický záznam těchto cvičení je proveden notovým záznamem v taktech na doby. Zvolenou metodou se každý žák učí vytvářet jednoduché choreografické sestavy po určitém čase sám a to přímo při práci s hudbou.
 
Stepařskou techniku lze pro snadnější názornost srovnat s hudebními nebo se základními mluvnickými pojmy:
  • základní údery = jednotlivé tóny = písmena (hlásky)
  • základní dvojúderové vazby = akordy = slabiky
  • více úderové vazby, time steps = stupnice = slova
  • 4, 8 nebo 16taktové variace = hudební fráze = věty.
Svou učební metodou vychází autor z jednoduchého pedagogického principu osvědčeného v jiných oblastech, jako např. kdo se naučí abecedu, je schopen nejen číst, ale i zaznamenat svoje myšlenky. Kdo se naučí znát noty, umí podle nich nejen hrát, ale pokud je inspirován nějakou rytmickou, nebo melodickou myšlenkou, znalost not mu pomůže nový nápad nejen zapsat, ale případně i dále rozvíjet. Ti, kteří absolvují dvouletý učební proces výuky stepu, jsou schopni podle této učební metody zastepovat nejen to, co se naučili, ale po získání určité praxe si mohou sestavovat i nové variace sami, nebo učit jiné. 
 

Poděkování

Sylvě Brychtové (Balašové) a rodině Balašových za laskavý souhlas s dokončením zfilmování Metodiky stepu. Hlavní díky patří Radkovi Balašovi, in memoriam.
 
Popis

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, k poskytování funkcí sociálních médií a k analýze návštěvnosti. Informace o tom, jak používáte naše webové stránky, poskytujeme také našim partnerům v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Tito partneři mohou příslušné informace kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které od vás získali, když jste využili jejich služeb.

Váš souhlas nebo odmítnutí cookies mužete kdykoliv změnit. Odkaz naleznete v pravé dolní části webu "Cookies".

Podrobné nastaveníPovolit vše