Step

Co je vlastně step? O tom, co vlastně step je, se vedou, jako v mnoha oblastech odborné diskuze a polemiky. Čím se stepuje? Na stepování se používá speciální stepařská obuv opatřená tzv. stepařskými plechy. Stepařský plech je terminus technicus, označení plíšky, destičky apod. jsou nepřesné. Historie stepu uvádí, že .." V americké populární zábavě má své nedělitelné místo i tap dance, u nás nejčastěji zvaný step". Chcete-li se učit stepovat živě podívejte se na školy a kurzy stepu.

Step je druh tance charakteristický rychlým vyklepáváním rytmu špičkami a patami nohou.

O tom, co vlastně step je, se vedou, jako v mnoha oblastech kde se střetávají různé názory, odborné diskuze a polemiky. Není naším záměrem přidávat se do této diskuze, spíše chceme nastínit hlavní obrysy pojetí stepu, které osobám nezasvěceným umožní nahlédnout do problému zvaný Step (anglicky Tap Dance, nebo jen Tap, německy der Steptanz, rusky Čečjotka). 

Všichni se většinou shodují na tom, že step je tanec. Většina výborných stepařů také byli a jsou výtečnými tanečníky. Pro step je charakteristické používání taneční obuvi, opatřené tzv. stepařskými plechy (nikoli plíšky, destičkami jak je mnohde uváděno), kterou se vyklepává rytmus pomocí špičky a paty.

Step je tedy tanec, i když velmi specifický druh tance, protože obecně zahrnuje tanec pouze vizuální stránku - pohyb tanečníkova těla. Tanec obecně je zkrátka pouze vidět, divákům poskytuje umělecký zážitek prostřednictvím zraku.

Naproti tomu step přidává k této vizuální stránce tance ještě stránku akustickou, step je nejen vidět, ale také slyšet. Divák slyší step díky vyklepávanému rytmu. Tento fakt zřetelně odlišuje step od ostatních druhů tance. 

To, že step je na rozdíl od tance také slyšet ho ovšem nevyčleňuje z oblasti tance. Podle toho kterou složku konkrétní stepař akcentuje, nebo v jakém poměru (zda tanec - vizuální, nebo step - akustickou), se celá stepařská obec (myšleno v Čechách a na Moravě, ale možná i obecně) v podstatě rozděluje na dva hlavní proudy pojetí stepu: 

 TANEČNÍCI 

Považují step především za tanec, tj. taneční výraz je pro mě přednější než vyklepávání rytmu, často jde o tanec na úkor rytmu. Obvykle u stepování hezky vypadají, ale nestepují rytmicky a zřetelně, mají nevystepovanou techniku. Těžko se zde mluví o stepu, když právě jeho akustická stránka je zanedbána. 

 STEPAŘI 

Více se soustřeďují na vyklepávání rytmu a taneční výraz je pro ně důležitý až v druhé řadě. Bývají obviňováni z taneční ignorance a z toho, že jsou v podstatě jen obdobou bubeníků. Kdyby nebyli u stepu vidět, a stepovali např. za oponou, nic by se nestalo - divák by něpřišel o taneční vizuální zážitek, protože ten zde v podstatě není přítomen. Výhodu mají jen ti, kteří podle Milana Degena, předního českého odborníka ve stepu, zaujmou svou " fenomenální rytmickou interpretací", nebo až nepředstavitelnou rychlostí úderů (až několik desítek úderů - zvuků za vteřinu). Můžeme hovořit o stepu, chybějící taneční estetický zážitek však posouvá step k pouťovému umění.

 Oba tábory příznivců stepu na sebe hledí více méně nevraživě. Oba se mylně domnívají, že právě jejich pojetí stepu je tím pravým. V prvním případě jde o tanečníky, např. společenského ale i jiných druhů tance, jazzového, klasického apod., kteří se seznamují se stepem později, až po zvládnutí (nikoli dokonalém) svého typu tance. V druhém případě jde většinou o stepaře, kteří výrazným způsobem nedotčeni jakoukoli taneční technikou objevují step a díky své taneční ignoranci se více soustřeďují na rytmiku stepu. Oba jmenované typy pojetí stepu jsou krajními póly, skutečnost je trochu méně schematická. 

Zatím nevysloveným ideálem je dokonalá syntéza obou složek, např. v postavách slavných tanečníků Freda Astaira, Gena Kellyho a dalších. Tedy dokonalý taneční projev a výraz doprovázený rytmickým a zřetelným vyklepávaným rytmem. Proto je také step v této ideální podobě, např. v podání již zmíněných tanečníků, považován za vrchol tanečního umění. Podle Milana Degena je step " ...ona pověstná třešnička na tanečním dortu". Stepař tedy musí být především výborný tanečník. 

 

Toto vše je pouze osobním názorem stepaře Otty Kočího, který se počítá spíše k druhé skupině. Jiní stepaři, nebo tanečníci mohou mít na vše jiný názor ... 

S0313M_1
Vytvořeno15.06.2020

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies.

Soubory cookie používáme k personalizaci obsahu a reklam, k poskytování funkcí sociálních médií a k analýze návštěvnosti. Informace o tom, jak používáte naše webové stránky, poskytujeme také našim partnerům v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Tito partneři mohou příslušné informace kombinovat s dalšími informacemi, které jste jim poskytli nebo které od vás získali, když jste využili jejich služeb.

Váš souhlas nebo odmítnutí cookies mužete kdykoliv změnit. Odkaz naleznete v pravé dolní části webu "Cookies".

Podrobné nastaveníPovolit vše